Autorijden vanaf je zestiende? Dat kan met 2todrive! Maar hoe zit dat nu precies met het aantal begeleiders? En wat zijn de verschillen met de reguliere wijze van het behalen van je rijbewijs? Je leest het in dit artikel!

Vraag een theorieboek op je verjaardag

Binnenkort jarig en wordt je 16? Vraag dan alvast een theorieboek op je verjaardag! Je kunt vanaf je zestiende vast beginnen te leren voor je theorie-examen. Wij adviseren om vanaf 16,5 je theorie-examen te doen. Je mag dan ook starten met je autorijlessen. Je hoeft hiervoor niet eerst je theoriecertificaat behaald te hebben, dit kan ook tijdens het volgen van de autorijlessen. Wanneer je er klaar voor bent zou je op je zeventiende verjaardag je praktijkexamen kunnen doen. Heb je nog wat meer lessen nodig of doe je liever geen examen op je verjaardag dan kan het uiteraard ook nog ná de dag waarop je 17 wordt.

It takes two to drive

Hoewel je dus vanaf je zestiende mag starten met de voorbereidingen van je autorijbewijs en op je zeventiende mag afrijden, wil dit niet zeggen dat je meteen zelfstandig de weg op mag wanneer je dat felbegeerde roze pasje in je bezit hebt. Tot je achttiende dien je namelijk onder begeleiding de weg op te gaan. Oftewel: it takes two to drive!

Coaches

Je mag 1 tot 5 coaches (begeleiders) benoemen. Deze coach dient aan enkele voorwaarden te voldoen. Zo moet men minimaal vijf jaar in het bezit zijn van een Nederlands autorijbewijs, minimaal 27 jaar oud zijn en mag diegene vier jaren voor de aanvraag van de begeleiderspas geen strafrechtelijke veroordelingen voor verkeerovertredingen hebben gehad. Een coach moet aan nog meer voorwaarden voldoen. Deze kun je bekijken op www.2todrive.nl.

Aanmelden

Voorafgaand aan het starten van je rijopleiding dienen zowel jij als je coach(es) zich aan te melden via de website van 2todrive. Wanneer alle coaches zich hebben geregistreerd kun jij de begeleiderspas aanvragen, je rijopleiding voltooien en de weg op!

Waarom 2todrive?

2todrive is een proef waarbij jonge bestuurders onder begeleiding ervaring op kunnen doen op de weg. Uit experimenten in andere Europese landen (o.a. Duitsland) blijkt dat er op deze wijze jaarlijks minder verkeersdoden vallen, minder verkeersboetes worden uitgedeeld en er minder verkeersongevallen zijn onder jongeren.