Heb jij het wel eens meegemaakt? Bij het wegrijden slaat je motor af of je auto begint ineens te stotteren. Dit heeft te maken met je koppeling. Iedere beginnende automobilist overkomt het wel eens, maar oefening baart kunst. Het heeft tijd nodig om gevoel bij de koppeling te krijgen, daarnaast voelt iedere koppeling anders, maar hoe werkt het precies? Wij leggen het je uit in deze blog!

Hoe werkt een autokoppeling

De autokoppeling is onderdeel van de aandrijflijn. Deze begint bij de motor en eindigt bij de aandrijving van de wielen. Om te kunnen schakelen moet het koppelingspedaal volledig worden ingetrapt. Dit zorgt ervoor dat de tandwielen in de versnellingsbak stil komen te staan en je de auto in de eerste versnelling kunt zetten.

Wegrijden en koppelen

Sta je stil, heb je het koppelingspedaal helemaal ingedrukt en de auto in de eerste versnelling gezet? Dan kan je het pedaal weer langzaam omhoog laten komen. Dit zorgt ervoor dat er weer een verbinding komt tussen de motor en de wielen. Bij het langzaam omhoog laten komen van de koppeling, merk je dat er een punt is waarbij de auto begint te rollen (het aangrijpingspunt). Laat de koppeling vanaf dat punt steeds verder opkomen en geef steeds wat meer gas. Laat je de koppeling te snel opkomen? Dan kan de motor afslaan. Dit kan ook gebeuren wanneer je weg wilt rijden in de verkeerde versnelling.

Schakelen tussen versnellingen

Het schakelen tussen de versnellingen werkt vrijwel hetzelfde als de auto in de eerste versnelling zetten. Druk het koppelingspedaal weer volledig in en schakel naar een hogere versnelling. Laat het pedaal ook hier niet te snel omhoogkomen. Doe je dit wel, dan begint de auto te stotteren. Schakelen naar een hogere versnelling kan je het beste doen bij 2000 tot 2500 toeren. Uiteraard moet er ook terug geschakeld worden wanneer je te laag in de toeren zit.

Tips over het gebruik van de autokoppeling

  • Bij het niet volledig intrappen van het koppelingspedaal blijven de tandwielen op de onderste as draaien. Ga je dan schakelen, dan knarsen de tandwielen over elkaar heen. Zo ontstaat schade aan de versnellingsbak.
  • Laat je voet nooit te lang op de koppeling rusten na het schakelen. Dit kan ervoor zorgen dat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak niet helemaal tot stand komt, wat weer zorgt voor extra slijtage aan de koppeling. Na het schakelen kun je het beste de voet direct van de koppeling afhalen.
  • Je kan ervoor kiezen om je auto in neutraal te zetten tijdens het wachten op een rood stoplicht. Vaak zetten we de auto in de eerste versnelling met het koppelingspedaal ingedrukt. Laat je voet nooit te lang op de koppeling rusten. Gebruik de handrem om op je plek te blijven. Je bespaart hiermee niet alleen de koppeling, maar ook de druklager.
  • Je koppeling kan ook slijten als de motor niet draait. Parkeer je een auto? Laat de auto dan niet in een versnelling staan. Gebruik je handrem. Bij parkeren op hellingen is het soms wel verstandig om de auto in een versnelling te zetten. Vooral bij oudere auto’s is dit aan te raden.

Haal je rijbewijs bij Dinkla Verkeersopleidingen

Wil jij graag starten met het halen van je rijbewijs of ervaar je problemen bij het koppelen/schakelen? Wij bespreken graag met jou, hoe wij je hierin verder kunnen helpen. Neem contact met ons op